معماری

نقش زنان در عزاداری بافران

هرساله بعد از دهه اول محرم وبعد از عاشورا نویسندگان سایت بافران ؛می کوشند، تا عزاداری مردم رابه صورت تحلیلی، مورد نقد وبررسی قرار دهند تا از این رهگذر؛ بتوانند برای سالهای اتی بهره برداری بهتری را داشته باشند.

 

امسال هم مانند سالهای گذشته نویسندگان محترم سایت به این مهم پرداختند تا دین خود را در حد وسع خویش ادا کنند.

 

برکسی پوشیده نیست که تمام مطالبی که در سایت نوشته شده همه به عشق اقا ابا عبدالله الحسین (ع)واز سر دلسوزی بوده که جای بسی تقدیر دارد.

چرا که سایت بافران تنها سایت تحلیلی دربین سایتهای  منطقه است که فقط به ارسال گزارشهای تصویری اکتفا نمی کندوهمواره می کوشد تا به عمق مطالب پی ببرد.واینجاست که ما به تمایز وتفاوت جوان بافرانی بادیگر جوانان پی می بریم.

 

من در ده روز اول محرم توفیق مطالعه  سایت رانداشتم اما از روزیازدهم تمامی مطالبی که درباره عزاداری بافران نوشته شده بودرابه دقت خواندم وحتی گزارشهای تصویری راهم مشاهده کردم.

 

خیلی مشتاق بودم که همان روزهای اول که مطالب نوشته می شد جوابی برای انها بنویسم از طرفی دوست نداشتم به عنوان یک طلبه قضاوت زود هنگامی را نسبت به مطالب داشته باشم.

 

هرکدام ازدوستان که مطلب نوشتند از یک زاویه ای به مسئله عزاداری در بافران نگریسته بودنداما انچه بیش از هر چیز دیگر دربین نوشته ها خودنمایی می کرد چند مطلب بود که به ان اشاره می کنم

۱٫دوست عزیز وبرادر بزرگوار ی که باعنوان شور وشعور مطالبی را نوشته بودندبدون اینکه هیچ تعریفی از شور وشعور داشته باشندوبعد هم نتیجه گیری شده بود که شایددر عزاداری های بافران

شور بوده ولی شعور نبوده است،البته مطالب زیبایی بودکه بنده به شخصه استفاده زیادی بردم ولی نباید فراموش کنیم که وقتی درباره عزاداری از دو واژه شور وشعور استفاده می شود هر کدام

به صورت جداگانه مفهومی را در ذهن انتزاع نمی کنند بلکه شعور حسینی در دل همان شور جای گرفته است.شور وشعور حقیقت شرعیه نیستند که بخواهیم برای هر کدام تعریف واحدی داشته

باشیم و وزنه هیچکدام از این دو واژه سنگین تر از واژه دیگر نیست وهیچکدام بدون حضور دیگر موثر نخواهد بود.ومن فکر میکنم دوستان جای شور وشعور رابا بحث معرفت وعدم معرفت در عزاداری

اشتباه گرفته بودند.البته باز تاکید می کنم مطالب خوب بود اما این نقصها هم وجود داشت ۲ودر مطالبی که برادر عزیزم جناب اقای عرب بافرانی مدیریت محترم سایت نوشته بودندمطالب کاملا

بدیع زیبا وجوان پسند وبا رویکردی کاربردی نوشته شده بوداما در متن نوشته یا در کامنت ها بود که ابزاری را برای شور وشعور تعریف کرده بودندواز سخنرانی به عنوان ابزار شعور واز مداحی به

عنوان ابزار شور یاد شده بود پر واضح است که در مداحی باید هم شور وهم شعور ودر سخنرانی نیز هم شور وهم شعور باشدوهمانطور که عرض کردم شور حسینی وشعور حسینی از یکدیگر

جدا نیستند.چه در دسته های عزاداری وچه در سخنرانی وچه در مداحی شور حسینی عین شعور حسینی،وشعور حسینی عین  شور حسینی است.

 

۳٫از دیگر مطالبی که خیلی در نوشته دوستان بزرگ نمایی می کرد این بود که سعی می شد عزاداری بافران را کم نظیر یا بی نظیر معرفی کنند که این مسئله هم قابل تامل است چه خوب

است وقتی قرار است عزاداری بافران را با جاهای دیگر مقایسه کنیم برویم وجاهای دیگر راببینیم بنده ابتدا اینگونه فکر می کردم اما وقتی توفیقی برایم حاصل شد وبه عنوان یک مبلغ دینی رفتم

جاهای دیگر غیر از شهرستان نایین ومنطقه خودمان رادیدم متوجه شدم که از بعضی جاها در عزاداری جلوتر وبا خیلی از جاهای ایران به لحاظ عزاداری فرسنگها فاصله داریم من به دوستان توصیه

می کنم در سال های اتی برای عزاداری به ماندن در بافران اکتفا نکنید وبرایتان فرض نباشد که حتما در بافران ومنطقه باشید بروید یزد واردکان وزنجان ولرستان وجاهایی که در عزاداری ید طولایی

دارند راببینیدچرا که باپی بردن به تفاوت وتمایز عزاداری ها به راحتی می توانیم به تفاوت وتمایز فرهنگها پی ببریم.

 

البته من با محمدرضای بزرگوار که زحمت می کشند وبه عنوان مدیریت سایت در طرح موضوع ودیگر مطالب کمک می کنند هم عقیده ام در جایی گفته اند که ما دنبال بهتر شدن امور هستیم ولذا

بنده هم به عنوان یک طلبه که بضاعت علمی چندانی ندارم نظرم را درباره عزاداری بافران می گویم شاید یک نفر یک روزی خوشش امد ودنبال کرد واصلاح شد.

 

بافران چینش خوبی در عزاداری دارد دسته های عزاداری خیلی زیبا منظم وبه جا عزاداری می کننددسته سینه زن وزنجیر زن وشال زن که عالی است روحانی هم هرکه باشد برایش فضای

سخنرانی راایجاد می کنند مثلا درب مسجد فاطمیه,سیداشهدا،قدمگاه یا هرجایی که هیئت امادگی داشته باشد از وجود روحانی استفاده می کنند.

 

البته بنده خیلی سال است که به خاطر سفرهای تبلیغی، توفیق حضور نداشته ام اما در گزارش های تصویری که نگاه می کنم،شاکله همین است منتهی در گذشته که توفیق داشتم یکی از

ضعفهایی که وجود داشت این بود که خانم ها بدون هیچ برنامه ای دنبال هیئت راه می افتادند اتفاقا دوست عزیزم اقا مهدی پوربافرانی که نقدهای خوبی می نویسند به این نکته به صورت گذری

اشاره کردند،چرا خانم ها باید تماشاچی باشندمکتب عاشورا مکتب پویا وزنده ای است.

 

یکی از سئوالاتی که جوانان خیلی می پرسند این است که چرا امام حسین علیه السلام با زن وبچه وخانواده به کربلا رفت.این سئوال تمام فلسفه قیام عاشورا را برای ما روشن می کند.وساده

ترین جوابی که می شود به این سئوال داد این است که ،کربلا  یک کلاس درس بود که در این کلاس زن  ومرد پیر وجوان ،خرد وکلان،حضور داشتند امام حسین علیه السلام می خواهد برای

ایندگان الگوسازی کند ونمونه ای از گذشتگان را دراین کلاس قرار می دهد تا برای ایندگان الگویی نمونه باشند.واین افتخار نصیب زینب می شود تا به عنوان یک زن پیام اور کربلا باشد.

 

وقتی در قیام اقا ابا عبدالله الحسین (ع)یک زن ماموریت پیدا می کند که پیام کربلا را به انسوی کربلا مخابره کندایا زنان ما وظیفه ندارند در عزاداری سید وسروروسالار شهیدان نقشی زینب گونه ایفا کنند.

 

اعتقادقلبی بنده انست که زنان بافران بیش از این باید در عزاداری بافران نقش ایفا کنند،وباتشکیل مراسمات خاص عزاداری در منازل،مساجد وتکایا به صورت خاص بهره ویژه ای از مراسمات دینی ببرند

ونیز معتقدم وقت ان رسیده است که بانوان ما با ظرفیت بالای علمی وشخصیت مستقل دینی که امروز دارند از یک خانم مبلغه د ر جلسات استفاده نمایند.

 

واین خلا بیش از پیش در عزاداری باشکوه بافران دیده می شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

همچنین ببینید

قسمت چهارم برنامه از جنس آرامش

۲ دیدگاه

  1. مهدی پوربافرانی

    باعرض سلام و ادب حضور دوست عزیز و فرهیخته حاج اقا خسروی عزیز. ممنونم که اینجانب را مورد تفقد قرار دادید ضمنا امسال با توجه به مسایل و مشکلاتی که سالها در عزاداری بافران دیده میشد ولی شنونده ای یافت نمیشد تصمیم به برگزاری تریبون ازاد در فضای تلگرام با موضوع عزاداری محرم در بافران با رویکرد بررسی معایب و مشکلات گردید که الحمدلله با مشارکت خوب عده زیادی از همشهریان عزیز و ارایه نظرات ارزشمندشان گردید . جالب اینکه زمان اختصاص یافته به این موضوع هم قریب به ۴۰۰دقیقه. بودکه به لطف خداوند اثرات مثبت ان را در عزاداری امسال مشاهده کردیم. این خود نویدمثبتی است برای مسؤلین عزیز که اعتماد به خرد جمعی را سرلوحه برنامه های خود قرار داده و تغییرات مثبت در برنامه های مهم شهری را با جسارت بیشتر و بدون واهمه با پشتوانه افکار نخبگان شهر به سرانجام برسانند. التماس دعا.

    • سلام،به حمدالله، شما از جوانان دلسوز،فهیم وباذوق شهر بافران هستید، که بادقت ونکته نسجی نقادی های خوبی انجام می دهید.واز نکات بارز نقدشما این هست که در نقدهایی که انجام می دهیدنهایت انصاف رابه خرج می دهید.تریبون ازاد شما در تلگرام راهم دیدم کار بدیع وبکری بود.شک ندارم که زحمات شما دوستان عزیز زودتر از انچه فکرش را می کنید نتیجه می دهد.البته زحمات دیگر دوستان ونویسندگان سایت پوشیده نیست.وجادارد از طرف مجمع طلاب وروحانیون بافران از شما ومجموعه سایت به خصوص (محمدرضا وحمیدرضاعرب بافرانی)وحمیدرضا پوربافرانی که انصافابه سایت جان تازه ای بخشیده اند تشکر وقدردانی نماییم.از پیشکسوت این عرصه برادر خوب ودوست داشتنی جناب اقای فروزان که خاطرات گذشته بافران را برای ایندگان جاودانه ساختندهم کمال امتنان وتشکر راداریم.از همکلاسی دوران دانش اموزی اقا مهدی شهریاری هم یاد مینمایم.باشد که بتوانیم در کنار شما بافران را زنده تر وشاداب تر وهمدل تر ببینیم امین

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.