معماری

شور بدون شعور ( خواهشمندم جبهه گیری نکنید )

هر سال عاشورا که می‌آید، بی‌سر و صدا نیست، نشانه‌هایی دارد.
شهر سیاه‌پوش شده، دسته‌های عزاداری و تکیه‌ها و موکب‌ها …
ماه محرم بی‌نشانه نمی‌آید.
هر کس در هر کوچه‌ای و در هر محله‌ای سعی می‌کند کاری کند، بساطی پهن کند و در این عزای همه‌گیر حسینی سهمی داشته باشد.
این سال‌ها شور محرمی بیشتر از قبل در شهر آشکارشده و اگر سال‌های پیش در شهر بافران یک هییت وجود داشت این روزها اگر کمی دقت کنیم هرکسی خودش را داعیه دار تکیه و راه اندازی هییتی می داند . که به چشم شاید نیایید اما کاملا ملموس است . حقیر وقتی در غربت خبر از اتفاقات بافران گرفتم متاثر شدم . چون من هم به عنوان یک مداح و ذاکر اهل بیت وظیفه ای دارم . از یک ماه پیش وقتی خبر گردهمایی ذاکرین عزیز را شنیدم خوشحال شدم . اما عده ای هم در این میان هستند که نمی گذارند . جا هایی که هییت توقف دارد را با صدا سیما اشتباه میگیرند و سخنران می شوند . این افراد در متن عزاداری نیستند ولی در همان حاشیه موجب جدل می گردند. شور حسینی بافران با ان همه کثرت شاید برای خیلی‌ها امیدوارکننده باشد اما اگر دقیق‌تر و واقع‌بینانه‌تر به آن نگاه کنی، کمی نگران‌کننده است
سؤال مهمی که مطرح است این است که:
آیا این شورعزاداری بافران باشعور همراه است؟
مسئولیت تأمین محتوای معنوی ان را چه کسی تأمین می‌کند و آیا کسی بر محتوای آنها نظارت دارد؟
اگر نگاهی به دسته‌ عزاداری بکنیم و نگاهی عمیق تر به کسانی که در آن‌ها می‌روند و می‌آیند بیندازیم، خواهیم فهمید که این روزها شور حسینی زیاد است اما شعور حسینی… گم‌شده است.
ثمره عزاداری پر شور بافران که زبان زد همگان است بدون باشعور بودن محلی برای تصفیه حساب های قومی و قبیله ای در بافران شده
که دل خیلی ها را به درد اورده است. هرچند که حکایت این افراد مثل قوم یهود است که به هیچ صراطی مستقیم نشدند و اخلاق، منش و روش‌های زندگی انان هم هیچ تغییری نکرده است .
متاسفانه غریب پرستی .و بها ندادن به نیرو های خودی آفت بزرگی است که در بین مردم ما وجود دارد .و از همه مهمتر بی اهمیتی به متن و محتوای نوحه و مرثیه ذاکرین عزیز که همه مقلدان شیطان شده اند و مرثیه و نوحه های سوزناک قدیمی را رها کرده و اسیر جماعتی شده اند که اگر دقت کنیم ترانه می خوانند تا نوحه و مرثیه .
روی سخنم با مبلغان و روحانی عزیز شهربافران اقای حبیبی می باشد . من توفیق زیارت و صحبت با ایشان را نداشته ام . اما ایشان می توانند با این تحریفات مقابله نمایند.
من خودم را می گویم و خدای ناکرده قصد جسارت ندارم . زمانی که دیدم در شهر بافران مجال و فرصتی برای رشد و تعالی نیست به فرموده پیامبر رفتن را بر ماندن ترجیح دادم و هجرت نمودم . که الحمدلله برکات زیادی را در این مدت دیده ام . عاشورا و محرم فصلی است برای دوبره نگری خویش . و ازمونی برای محک زدن خودمان نه تصفیه حساب های شخصی . فصل تغییر و تحول است . چون هیچ اعتباری به این دنیا نیست . حال سوال بنده اینجاست آیا این تغییر را مشاهده در خودمان می کنیم؟
عاشورا یک فرهنگ است که اگر شعورش تأمین نشود، اگر نظارت بر محتوای معنوی آن صورت نگیرد، اگر خوراک فکری و معنوی نداشته باشد، خروش برخاسته از ایمان جایش را به زنجموره‌هایی از سر ضعف و ناتوانی می‌دهد.
عاشورا یک مکتب است؛ مکتبی که اگر درست شناخته نشود ثمره‌اش از دست دادن محتواست و این‌گونه می‌شود که اشعار و مراثی ما وجه حماسی خود را از دست داده اند و به اشعار پیش‌پاافتاده و سخیف بدل گردیده اند .
عاشورا یک حقیقت است؛ حقیقتی که اگر درست بیان نگردد کسانی که در مجالس عزاداری سالار شهیدان شرکت می‌کنند، هنگام خروج از آن مجلس، به زیور آگاهی و ایمان و تدبیر، آراسته نمی‌شوند.
عاشورا یک حقیقت همیشه زنده است که به عنایت و توجه نیازمند است و اگر این گونه نشود به زودی مکتب پر صلابت عاشورا تنها به سرگرمی با نام امام حسین تبدیل می شود.
روی سخنم با مسئولین تبلیغات دینی،بانیان . روحانیون . امام جماعت شهر و دست اندرکاران مراسم سوگواری حضرت اباعبدالله است.
امسال دقیق تر نگاه کنیم و ببینیم که آیا این شور حسینی در عزاداری شهر بافران با شعور همراه بوده است؟

دل نوشته ای ا جنس گله و شکایت … قسمت اول

مهدی شهریاری بافرانی  ۱۵ محرم الحرام ۱۳۴۷

همچنین ببینید

با انفجار فضای مجازی مواجهیم

کارشناس فضای مجازی گفت:بر اساس پژوهش های علمی در افق ۵ تا ۱۰ سال آینده …

یک دیدگاه

  1. سلام آقا مهدی
    جانا سخن از زبان ما می گویید، شعور عاشورایی ترجیع بند عمده صحبتها و نقدهای ما است هر چند به نظر حقیر ما به جز ظهر عاشورا (و ظهر تاسوعا( در سایر مراسمها شور هم به آن اندازه نداریم
    البته این نقدها مانع از آن نیست که بگوییم مراسم بافران ارزنده و بی بدیل و خیلی خاص و سنتی است و قطعا در منطقه بی نظیر است، ولیکن بایستی آن را روز به روز بهتر کنیم تا به مطلوب نزدیک تر شود انشاءالله

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.