معماری

وجود هیئت های تازه تاسیس در بافران عامل وحدت یا دودستگی ؟

 وجود هیئت های تازه تاسیس  در بافران عامل وحدت یا دودستگی ؟

جواب را از  دیدگاه شما بینندگان می خوام بدونم ؟ 

بنده هیچ گونه  هدفی  از  ارائه این مطلب ندارم  ولی ای کاش  ریاست محترم  و اعضای شورای اسلامی ،  دلسوز و خدمتگزار مردم و شهردار عزیزمان  شب ها به مراسمات شب های صفر می اومدن  :

بخدا این شب ها هم مثل مراسم همایش شش ماهه و سه ساله هاست ، چرا برای این شب ها برنامه ای ندارید شب هایی که یکی پس از دیگری می گذرن  چرا ما همیشه دنبال یه میکروفن هستیم که بگیم  مردم وحدت داشته باشید :

اگه دنبال اتحادیم باید هیات امنای مراکزی که در دهه اول محرم مثل  دارالقرآن ، قدمگاه ، مساجد سطح شهر بافران ، مجتمع بقیه ا… و  کانون های فرهنگی برنامه ریزی کردن  برای مراسمات شب های ماه صفر دست به دست هم بدن  تا  مردم بتونن از این شب ها بیشترین بهره را ببرن.

از کلیه زحمات بی شائبه حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا حبیبی به خاطر وقتی که برای ترویج معارف اسلامی  می گذارن سپاسگذارم ولی شرمنده ام که این حرف رو میزنم  وقتی شب گذشته وقتی درد و دل مردم  رو  تو حسینیه و دغدغشون بخاطر نبود سخنران در بیشتر شب های ماه صفر   و وجود مداحان تازه کار و عدم نظارت بر این مراسم ها بر خود واجب دونستم نقدی برای کسانی که از نام هیئت جهت تبلیغات استفاده می کنن و هیچ برنامه ای هم انجام نمیدن 

کسانی که دم از وحدت و همدلی میزنن وجود چند هیئت باعث اتحاد است یا دو دستگی 

وقتی نام هیئتی در زیر بنر ثبت میشه  یعنی تبلیغ اون هیئت ، چرا ما تو این شب ها به فکر همون هیئتی که داشتیم نیستیم . 

هیئت هایی که در بافران بوجود اومده باید بدونن یکی از مشکلاتی که در هیئات مذهبی وجود دارد بحث آسیب ها و انحرافات در عزاداری ها است…!!!

مگه یه شهر کوچیک مثل بافران چند تا هیئت میخواد ؟؟ 

من چیزی رو که دارم می بینم میگم ، به نظرم در حال حاضر  تاسیس و وجود چند  هیئت توی شهر ما باعث انحراف از مسیر هیئات اصیل میشه ، هدف از  وجود هیئت چیه ؟ مگه غیر از اینه که هدف آن است که ره گم نشود ؟؟ و راه مگه غیر از زنده نگه داشتن نام و یاد و  سیره اهل بیت (ع) هست ؟

«اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا»

صرفا جهت اطلاع هیئت های تازه تأسیس :

آنچه یک مدیر هیئت مذهبی باید بداند

اصلی ترین رسالت هیأت های مذهبی اقامه عزاداری و سوگواری و ذکر مصیبت در شهادت حضرت سید الشهدا(ع) و احیاء فرهنگ پرشور و شعور و بالنده‌ی عاشورا و تعظیم شعائر مذهبی و دینی است. اما آنچه کمتر مورد توجه قرار گرفته، نقش اجتماعی هیأتهای مذهبی در جامعه و کارکرد آنها در برقراری تعاملات در سطوح مختلف مردمی است. این کارکرد، انسان را برای رسیدن به یک هویت مذهبی و حیات دینی کمک می کند. فرهنگ عاشورا و مکتب امام حسین (ع) درس آموز ابعاد گوناگون زندگی بشر و متفکرین، خاصه شیعیان بوده است، به عنوان نمونه؛ مهاتما گاندی، رهبر اندیشمند انقلاب و تحول بزرگ هند می گوید: من زندگی امام حسین(ع)، آن شهید بزرگ اسلام را به دقت خواندم و توجه کافی به صفحات کربلا نمودم و بر من روشن شده است که اگر هندوستان بخواهد یک کشور پیروز گردد، بایستی از سرمشق امام حسین(ع) پیروی کند.

میسیو باربین، اندیشمند آلمانی می گوید: تا به امروز تاریخ بشریت نظیر چنین شخص مآل اندیش و فداکاری به خود ندیده و نخواهد دید. هنوز اسرای حسین (ع) نزد یزید نرسیده بودند که علم خونخواهی امام حسین(ع) برافراشته شد و نهضت عظیمی علیه یزید آغاز گردید.

در این راستا و با توجه به شعائر و اهداف عالی و بلند حاکم بر حرکت حسین بن علی (ع) و فرهنگ عاشورا، هیأت های مذهبی نیز ضمن اقامه‌ی عزاداری و سوگواری و بزرگداشت مناسبت های عظیم اسلامی در دیگر شئون اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی و… که در شرع مقدس اسلام و احادیث معصومین (علیهم السلام) آمده است، وارد شده و نسبت به اجرای آن با جدیت فراوان می کوشند.

یکی دیگر از کارکردهای هیأت های مذهبی مساعدت، بسترسازی و کمک به انسان ها برای تعالی جویی و فضیلت طلبی است. در این نهاد مذهبی که ملاک تفوق و برتری، صرفاً عشق و علاقه به اهل بیت(ع) و رعایت شرع مقدس اسلام و دستورات الهی است، افراد در کنار هم جمع شده، بر اساس و چارچوب فعالیت های خداپسندانه و تقرب به درگاه باری تعالی تلاش می نمایند تا مسیر سعادت را بپیمایند.

از دیگر کارکردهای اجتماعی مؤثر هیئات مذهبی و دیگر نهادهای دینی، کنترل غیر مستقیم جامعه و افزایش فضیلت‌های معنوی است. در بررسی های به عمل آمده در ایام و مناسبت های اسلامی، تعظیم شعائر دینی به خصوص در ماههای محرم، صفر، رمضان و فصول نیایش زمینه‌ای است تا افراد کمتر اسیر هوای نفس شده، حتی بزه کاران، مجرمین، مفسده‌جویان نیز بعضاً در این ایام از فعالیت های غیر اخلاقی، انسانی و انحراف آمیز خود کاسته و به سوی معنویات و برنامه های الهی روی می آورند.

یکی دیگر از تعاملات هیأت های مذهبی، پر نمودن اوقات فراغت افراد، به طور منسجم و نهادینه است. افراد و اعضایی که فصول اشتراک دیگر اجتماعی، قومی، فکری و… دارند، غیر از ایام خاص مذهبی و تبلیغی و مناسبت های اسلامی چون ماههای محرم، صفر، فاطمیه(س) و رمضان، در دیگر ایام سال به صورت گروههای کوچکتر گرد هم جمع شده و نسبت به اجرای برنامه های مختلف دینی، چون قرائت قرآن، ادعیه، زیارتنامه ها، برگزاری کلاسهای آموزشی، اخلاق، احکام و علوم دینی و برنامه های فرهنگی و دینی اهتمام و اقدام می نمایند.

هیأت های مذهبی در زمینه های دیگری چون انجام اعمال انسان دوستانه، انفاق و دستگیری از محرومین، تهیه‌ی جهیزیه و امکانات اولیه‌ی زندگی برای تازه عروسان و زوجهای جوان کم توان، ایجاد صندوق های قرض الحسنه و اهداء وامهای بدون بهره و راه اندازی سیستم های خدمات درمانی رایگان و… به واسطه ی ایجاد ارتباط بین افراد خیر و توانمند جامعه با افراد بی بضاعت و کم توان فعالیت می نمایند.

هیأت های مذهبی در جمع آوری مساعدت های کم و زیاد مردم به عنوان نذر و توزیع آن در قالب هایی چون اطعام گسترده ی مردم، به ویژه در مناطق محروم نیز فعالیت چشمگیری داشته که این نیز، تعاملی است مناسب بین هیأت و جامعه.

همچنین ببینید

قسمت چهارم برنامه از جنس آرامش

۱۳ دیدگاه

  1. فکر نمیکنید همه سال را به عزا تبدیل کرده اید افراط درکارها تم مضر است

  2. الحق که خوب گفتی آقا حمیدرضا و بقول شاعر
    “جانا سخن از زبان ما می گویی”
    ولی کو گوش شنوا

  3. سلام خدمت حمیدرضای عزیز
    من هم از مطلبی که گذاشتی بسیار ممنونم

    جامعه مجازی بافرانیان حقیر رو ببخشید اینها هم دغدغه است و از مدیریت محترم میخوام بزارن راحت حرفمونو بزنیم نه نقطه چین بزاره

    آقای فخرایی و شهردار محترم دلیل حمایتتون از …..
    الانم با تشکیل هیئت فاطمیون دارید به هیئت اصیل بافرون ضربه می زنید خواهشن دست بردارید ؟
    امام جمعه قبل از محرم گفت سعی کنید از مداحان سطح شهرتون استفاده کنید و با نذورات مردم نیایید مداح بیگانه که نمیدونیم انقلابی هست یا نه استفاده کنید
    همه میتونن مداحی کنند و اشک مستمع را در بیاورن ولی آیا خدا ، اهل بیت (ع) ، شهدا راضی اند ؟

  4. سلام
    مطلبتون خوب بود.توبافرون هرکی یه توبگه به طرف خیلی برمی خوره حالافکرکنیدبهشون بگین هیئت هارایکی کنید دیگه چی میشه .نمیخوام اسم ببرم ولی خودمداحان نیز که اصلی ترین افرادهیئت هستندنقطه ضعف هایی دارن وقتی به شمامیگن مثلاامروز شماازحسینیه تافلان مسجدرابخونید دیگه نه نیارین به نفع خودتونه خیلی هادرروزعاشورا ازیک قسمت مراسم اصلات راضی نبودن که بهتره نگم امیداواریم خودش فهمیده باشه…مداحان مافقط برای ۱۰شب اول برنامه ریزی میکنندخوب وقتی میبینندحسینیه تااخرصفرادامه داره برای اون شباهم برنامه ریزی کنندمطمئن باشیدمثل همان ۱۰شب جمعیت هست البته اگه برنامه هاتون خوب باشه ما مداح های خوش صدایی داریم ازان هاهم کمک بگیریدزمین که به اسمون نمیرسه
    ممنون

  5. ببخشیداهیئت فاطمیون خیلی هم خوبه دست شون دردنکنه

  6. خدایا ماراازشرافراط حفظ کن وعاقبت مارا خیر قرار بده

  7. با سلام خدمت یکایک دوستان دلسوز…
    بنده صحبتی نمیکنم فقط چند سوال بدون کوچکترین غرضی میپرسم..
    وجود یک هیأت با رسالتی خاص و تعریف شده چه اشکالی دارد؟ هیأتی که مثلا عهده دار مراسم فاطمیه می باشد و هیچگونه دخالتی در بیرون آوردن دسته عزاداری نداشته باشد؟ واقعا کدام هیأت مراسم پر شور عاشورای شهر بافران را هدایت میکند؟ نه این است که این حرکت یک حرکت خودجوش مردمی است و دست اندرکاران فقط آن را هدایت میکنند؟ با وجود این همه کار فرهنگی و سرعت علم و فرهنگ، آیا تقسیم و تخصصی کردن کارها، و کارها را بر دوش گروهای خاص گذاشتن بهتر جواب نمیدهد؟ اگر مثلا هیات فاطمییون مراسم ایام فاطمیه را زنده نگه بدارد و هیاتی دیگر عهده دار مراسمی دیگر بشود (چه شاد و چه عزا) ولی در برنامه های عمومی همه یک دل باشند چه اشکالی پیش خواهد آمد؟ مگر امام صادق (ع) حوزه علمی خود را گروه گروه نکرد و بخشهای تخصصی تشکیل نداد؟ آیا ادامه دادن عزاداری تا دوماه پی در پی لازم است؟ آیا مثلا اگر حبیبی نامی مرتب در حسینیه سخنرانی کند و یا این که مرتب سخنران برای این دو ماه دعوت شود، افراط نیست؟(فقط به عنوان سوال).و نیز سوالات دیگری که فقط برای فکر کردن مطرح شد نه جواب دادن و خدایی نکرده مجادله نمودن……باتشکر

  8. بسمه تعالی
    با عرض سلام وارادت خالصانه خدمت تمامی عزیزان دلسوز و خدمتگزار
    با تشکر از تمامی دوستانی که در راه ارزش های اسلامی میکوشند اما یک نکته در این رابطه عرض می کنم حال خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل ،اما نکته مهمی که در این رابطه عرض می کنم اینکه این تشکل ها نباید به وحدت مردم بافران لطمه بزند و در ثانی باید مراسم عمومی به همان سبک وسیاق سابق بسیار خوب وشایسته است باقی بماند اما هدف از تشکیل هیئت های جدیداگر به بحث وحدت لطمه نزند وبا هدف به رخ هم کشیدن عملکرد همدیگرنباشد و به تقویت ابعاد معنوی کمک نماید نه تنها مزموم نیست بلکه ممدوح هم هست اماباز هم تأکید می کنم در تمام کار ها یک هدفمد نظر باشد وآنهم فقط رضای خدا و حفظ وحدت ، در غیر این صورت کار اگر ظاهراً هم به نام دین ونام ائمه را که به یدک بکشداگر این شرط در آن رعایت نشود ارزشی ندارد . باید در همه حال مواظب مکر شیطان بود .خدا به همه توفیق عمل خیر و حسن عاقبت عطا فرماید. باتشکر – قم – رضا احسان فر

  9. مهدی پوربافرانی

    سلام. حمیدرضا ، طاقت نیاوردی پاتو تو گود انتقاد گذاشتی؟
    خوش امدی. من یه مدتیه سرم شلوغه ، بدجور وگر نه یه باکس جدید آمده دارم که انشاالله به شرط حیات و عدم ممات در آینده نزدیک بارگذاری خواهم کرد. فعلا خداحافظ. التماس دعا.
    ضمنا از دوستانی که پیگیر بخش بعدی حساس نشدید ، حساس شدیم هستند کمال تشکر را دارم.

  10. حمیدرضا پوربافرانی

    سلام آقا مهدی خوبی دوستان بسیاری در یکسال اخیر که به تحولات و امکاناتی که به شهر بافران پرداخته مرا نصیحت می کنند که این نوشتن ها فایده ای ندارد و جز افزودن بر دشمنان گردانندگان سایت ثمری برای شما نخواهد داشت ولی ما می نویسیم. شاید که شنیده شود. باشد که بماند برای آیندگان، تا نگویند که لال بودیم که نگفتیم. که بگویند کر بودند که نشنیدند.
    ما می نویسیم. لااقل برای ثبت در تاریخ. می نویسیم برای فرزندان آینده این شهر که بافران در سالهای واپسین سده چهاردهم هجری خورشیدی تنها نبود،اما مظلوم بود. شما نیز بنویسید. در هرجا که می توانید. به هر زبان که می دانید.

  11. خدا به هر دوی شما عزیزان و همه کسانی که دلسوزانه برای بافرانمان کاری می کنند و قدمی بر میدارند، توفیق عنایت کند

    و البته دشمنی با گردانندگان سایت را هیچگاه دلیلی برای خودسانسوری قرار ندهید، آنچه در سیاستهای کلی کار سایت بگنجد بدون شک حتی ارزش دشمنی هم دارد
    خدا خیرتان بدهد
    یاعلی

  12. با سلام
    امیدوارم از اهداف سیاسی و ریا کارانه بدور باشد .

  13. با سلام
    هیئت های عزاداری بافران از خیلی وقت پیش دچار اختلاف شده اند ولی خوب است که فردی پیدا شده و این انتقاد را به مسئولان میرساند چرا ما برای خودمان ازرش قائل نیستیم و به قول معروف غریب پرست هستیم .من نیز با نظر آشنای نزدیک موافقم و این موضوع درباره بقیه ی پست های و خدمات شهری صدق میکند هر فردی باید در جایگاه خودش کار و مسولیتی را قبول کند ویا حتی سپرده شود.
    یا علی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.