معماری

بیشتربافرانی های مهاجر،مقیم کدام شهرایران هستند؟

اگرچه، اماردقیقی، ازبافرانیهای مقیم سراسر کشور دردست نیست،اما برکسی پوشیده نیست که بیشتر بافرانی های مهاجر ،در( قم )ساکن هستند.مهاجرت بافرانیها به شهر قم ،دلایل متعددی دارد،از دیرباز،هرکس ازبافران مهاجرت می کرد،مقصدش قم بوده است،واصطلاح (قم نشین شدن )ضرب المثلی بوده که به دلیل کثرت مهاجرت بافرانی ها به قم، دربین مردم ،رایج شده است.

بافرانی های قدیم که به قم مهاجرت میکردن،درخیابان شاه ابراهیم ساکن می شدند،البته می توان گفت اکثرنایینی ها دراین خیابان ساکن می شدند،که بافرانی ها هم جزیی از انها بودند.

درحال حاضربیشترکسبه خیابان شاه ابراهیم قم ،نایینی (تمام منطقه نایین)هستند.حسینیه حضرت ایت الله نایینی که متعلق به  نایینی های مقیم قم میباشددرهمین خیابان است.

اما بارزترین دلیلی که بافرانی ها قم رابرای سکونت خودانتخاب می کردندوجودحرم کریمه اهل بیت فاطمه معصومه سلام الله علیها بوده،است.وارادت محبت مردم بافران به اهل بیت میتوانداصلی ترین دلیل انتخاب انها برای مهاجرت به قم باشد،سفارش سکونت درقم ازسوی معصومین علیهم السلام هم دراین انتخاب بی تاثیرنبوده است.اماامروزه قم موقعیت جهانی پیدا کرده وازسوی مجامع بین المللی به عنوان یکی از جهان شهرهای دنیا شناخته شده واز ۹۰کشوردنیا دراین شهربه تحصیل علوم دینی مشغولند.

برای اولین بار در اغاز کارشوراها افتخارداشتیم تاجلسه مشترکی راباشورای شهربافران درقم داشته باشیم،جلسه ای که یک مصوبه داشت (تشکیل کارگروه فرهنگی بافران)که برکات خوبی داشت.امیدواریم که باتوجه کثرت بافرانی های مقیم درقم اولین همایش بافرانیهای مقیم درجوار حرم کریمه اهل بیت برگزار شود.

همچنین ببینید

قسمت سوم برنامه از جنس آرامش

۷ دیدگاه

  1. محمدرضا عرب بافرانی

    با سلام و عرض خیر مقدم خدمت شما
    بابت اطلاعاتی که فرمودید بسیار ممنون، تصور می کنم امامزاده شاه ابراهیم مدفن اصلی بافرانیان در قم باشد و تعداد زیادی از هموطنان مدفون در قم در آن امامزاده باشند.

    البته یک نکته دیگر: ما باید شهر نایین را نیز در نظر بگیریم، چراکه بیشترین تعداد بافرانیان مهاجر، مقیم نایین هستند و یحتمل قم در رده دوم قرار دارد.
    ارادتمند شما و منتظر مطالب آتی
    محمدرضا عرب بافرانی

  2. رضا خسروی نیا

    سلام:بله،از اطلاعت تکمیلی که فرمودیدممنونم.البته من بااین پیش فرض که نایین شهرمبدا،وزادگاه ما میباشد مطالب رانوشتم،اگرکسی از ما سئوال کند اهل کجاهستید؟می گوییم نایینی هستیم،باز هم از لطفی که داشتیدتشکر میکنم،بابت همه زحمات شما دراین چندسال که برای سایت بافران متحمل میشویدکمال امتنان وتشکررادارم.در جوار حرم کریمه اهل بیت فاطمه معصومه سلام الله علیها دعاگوی شما هستم.موفق باشید.

  3. باسمه تعالی
    با سلام وارادت خدمت برادر ارجمند حاج آقا خسروی دامت توفیقه
    در رابطه با مطالب ارائه شده در رابطه با علت مهاجرت بافرانیها به شهر قم مر قوم فرموده ایدکه از دیرباز،هرکس ازبافران مهاجرت می کرد،مقصدش شهر قم بوده است،واصطلاح (قم نشین شدن )ضرب المثلی بوده که به دلیل کثرت مهاجرت بافرانی ها به قم، دربین مردم ،رایج شده است.اما واقعیت امر علت مهاجرت و ضرب المثل معروف به جزء مهاجرت هایی که در دهه های اخیر وبخصوص بعد از پیروزی انقلاب که با دلایل مختلفی از جمله تحصیل علوم دینی برای طلاب و روحانیون ومحلی امن از حیث جو مذهبی و انقلابی برای سایرعلاقمندان بوده اما در گذشته دور تر علت مهاجرت به این علت بوده که سرپرست خانواده ها به علت فقر و ناداری وعدم توانایی امرار معاش دیگر قادر به گذراندن امور زندگی خود واهل و عیال خود نبوده وشهر قم و همجواری حضرت معصومه (س) را محل امن و راحتری برای کسب در آمد و گذران زندگی می دانسته و اصطلاح قم نشین شدن از اینجا مرسوم شده که این فرد هم به علت بیچارگی و عدم توانایی گذران زندگی قم نشین شد. واین موضوع را شخصاً بارهااز زبان بزرگان و اهالی بافران وخود مهاجران قدیمی به قم شنیده ام.ونکته درس آموز از این موضوع اینکه از گذشته سخت درس عبرت بگیریم و ناسپاسی نکنیم .و اما.در مورد آمار مهاجران دهمانطور که اشاره کرده اید آماری دقیقی در دست نیست اما آنچه از شناختی که حقیر نسبت به مهاجران بافرانی به شهر های دیگر دارم به نظرم آمار مهاجران به تهران بیش از شهر قم باشد .که در این رابطه برای آمار دقیقتر اقدام تکمیلی از جمله شناسایی بافرانیان مقیم شهر های دیگر صورت گیرد. در پناه خدا موفق باشید. قم – رضا احسان فر

  4. رضا خسروی نیا

    سلام علیکم،برادر عزیزم جناب اقای احسانفر؛تشکرمیکنم که مطالب راخوانده و برداشت شخصی خودراکه قابل احترام است مرقوم نموده اید. اماواقعیت ان است که بنده، درمطالب ،به کثرت مهاجرت، اشاره کردم وبه هردلیلی که بوده این مهاجرت اتفاق افتاده است.استدلال حضرتعالی این است که این مهاجرت به دلیل فقروناداری بوده ومهاجرت به قم صرفا،محل راحتری برای انها بوده است بنده هیچ اصراری برای اثبات مدعای خودندارم ،امابرای تنویرذهن مخاطبین عزیز،بایدعرض کنم که استدلال شما جامع افراد ،ومانع اغیارنیست ،چرا که افرادی که ازبافران به قم مهاجرت کرده اندوالان مامیبینیم افرادمتمکنی هستند،ونقل قول شماازبزرگان را،بنده هم شنیده اما باواقعیت منافت داردونمیشوددراستدلال انچه راکه به صورت فواهی میشنویم مستمسک قراردهیم واگربپذیریم که اینگونه هم بوده بازهم نمیتوانیم انرا تعمیم دهیم.وچناچه مطابق باواقع هم باشددلیل شما،نفی کثرت مهاجرت نمیکند.۲)امادرباره امارمهاجران فرموده ایدکه به نظرشمامهاجرت به تهران بیشتربوده است،برادرعزیزم مبنای نظرشما،کجاست.نمیشوددراستدلال به تراوشات ذهنی اکتفا نمود،درست استکه اماربه صورت دقیق نیست اماانچه مشهوداست مهاجرت بافرانیهاابتدابه قم وسپس به اصفهان بیشترازدیگرجاهابوده است.(امیدوارم این مبحث فتح بابی برای تضارب اراء،دیگردوستان دراین زمینه باشدچراکه،اطلاعات اماری ازعزیزان مقیم بافرانی میتواندزمینه سازتصمیمات بعدی باشد)موفق باشید.

  5. باسمه تعالی
    با سلام وارادت بنده نیز در بسیاری از موارد با جنابعالی هم نظرم اما در مورد علت مهاجرت و ضرب المثل اگر به متن نوشته حقیر دقت کنید اشاره نمودم که در دهه های اخیر علت مهاجرت را تحصیل علوم دینی و جو مذهبی و انقلابی قم برای سایرین عنوان کردم اما در دهه های دور تر را فقر مالی و فضای با برکت تر وبهتر برای کسب وکارعلت مهاجرت بوده و به جرأت هم قضیه همین بوده است . امروز متاسفانه گذشته سخت که درس عبرتی است برای نسل جوان فراموش شده است . از جنابعالی درخواست دعای خیر دارم . موفق باشید. احسان فر

  6. باعرض سلام
    ضمن داشتن آرزوی موفقیت برای تمامی عزیزان بافرانی ازدرگاه خداوند
    مهاجران ازبافران به شهرهای دیگرمیتوان به مشهدو حتی شهرتربت جام واصفهان وتهران هم اشاره نمود
    امیداست هرشهروندبافرانی ونایینی درهرکجای جهان که سکونت دارد اصالت خودرا ازیادنبرد وبفکرسربلندی وعمران شهرنایین وبافران باشد وازهرکمکی دریغ نکند

  7. با سلام بنده حمید صادقی اصالتاً نائینی و مقیم قم هستم و در حال تحقیق راجع به نائینی های مقیم قم می باشم لذا خواهشمندم چنانچه اطلاعاتی دارید در اختیار بنده قرار دهید مثل اینکه: در آن ایام ( بنظر حدود ۱۳۲۰) بدو ورود به قم چه پیشه ای انتخاب نمودند و آیا سال دقیقی وجود دارد مثلا مهاجرت در سال ۱۳۰۰ بوده یا ۱۳۲۰؟ و مهاجرین از کدام قسمت های نائین بوده اند؟ در قم حول امامزاده ابراهیم و در جوار حضرت معصومه بوده اند ایا مهاجرین به تهران نیز گرد امامزاده ای سکنی گزیده اند یا خیر؟ و شنیده ام از علل مهاجرت نظام ارباب رعیتی بوده است درست است؟
    با تشکر از شما

    تماس : ۰۹۱۲۷۵۰۵۱۶۵

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.