معماری

تازمانی که دشمن پررو و جسور نشده ، اورا ببخشید

نکته های قرآنی در باره عفو و گذشت
۷-تازمانی که دشمن پررو و جسور نشده ، اورا ببخشید
یکی ازد ستورهای مهم خداوند سبحان به پیامبر اکرم ص و مومنان این است که در برابر آزارهای دشمنان ،با بخشش آنها ، سنگینی و وقار و متانت خویش را حفظ کنید .
این دستور حیاتبخش ، متضمن آسایش مومنان و صلابت و بزرگواریشان در برابر دشمنان و نیز عدم پرداخت هزینه های گزاف بخاطر حسادت یا جهالت آنها توسط قوای اسلامی است .
در چنین شرایطی چه بسا افراد نا آگاه دشمن آگاه شوند و نیز عده ای از آنها که دنبال حقیقت هستند ، بادیدن گذشت و بزرگواری مسلمانان هدایت شوند.
در واقع این فرمان ، هم برای مومنان و نیز برای طرف مقابلشان مفید و سودمند است .
در آیه ۱۰۹ سوره بقره خداوند متعال در این باره فرموده است :
وَدَّ کَثِیرٌ مِنْ أَهْلِ الْکِتَبِ لَوْ یَرُدُّونَکُمْ مِّنْ بَعْدِ إیمَنِکُمْ کُفَّاراً حَسَداً مِّنْ عِنْدِ أَنْفُسِهِمْ مِّنْ بَعْدِ مَا تَبَیَّنَ لَهُمُ الحَقُّ فاَعْفُواْ وَ اصْفَحُواْ حَتَّى یَأْتِیَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیءٍ قَدِیرٌ
بسیارى از اهل کتاب (نه تنها خودشان ایمان نم ىآورند، بلکه) از روى حسدى که در درونشان هست، دوست دارند شما را بعد از ایمانتان به کفر بازگردانند، با اینکه حقّ (بودن اسلام و قرآن،) براى آنان روشن شده است، ولى شما (در برابر حسادتى که مى ورزند، آنها را) عفو کنید و درگذرید تا خداوند فرمان خویش بفرستد، همانا خداوند بر هر کارى تواناست.
در تفسیر نور ذیل این آیه آمده است :
«عفو» یعنى بخشیدنِ خلاف، «صَفح» یعنى نادیده گرفتنِ خلاف.
دشمن که در دل آرزوى کفر شما را دارد، در عمل از هیچ توطئه و نقشه اى خوددارى نخواهد کرد. روشهاى اقدام آنها همان طرح سؤالات بىجا، وسوسه ها، القاى شبهات و… مى باشد که باید نسبت بدانها هشیار بود.
پیام ها
۱- نسبت به روحیّات وبرنامه هاى دشمنان خود، مواظب باشید. «ودَّ… یرُدّونکم»
۲- در برخورد با دشمن نیز باید انصاف داشت. «ودّ کثیر» (آیه مىفرماید: بسیارى از اهل کتاب چنین هستند، نه همه ى آنان.)
۳- شعله ى حسادت، چنان خطرناک است که بعد از علم و آگاهى نیز فرو نمى نشیند. «حسداً… من بعد ما تبین لهم الحقّ»
۴- شما با ایمان آوردن به اسلام، عظمت و عزّتى مى یابید که دشمنان به شما رشک و حسد مى ورزند و مى خواهند شما به جهل، شرک و تفرقه ى زمان جاهلیّت برگردید. «ودّ کثیر… لو یردّونکم»
۵ – با مخالفان نباید فوراً به خشونت برخورد کرد، گاهى لازم است حتّى با علم به کینه و حسادت آنها، با ایشان مدارا نمود. «فاعفوا»
۶- فرمان عفو دشمن، به صورت موقّت و تا زمانى است که مسلمانان دلسرد و دشمنان جسور نشوند. «فاعفوا و اصفحوا حتّى»
۷- عفو، نشان ضعف نیست. خداوند بر انجام هر کارى تواناست و امروز نیز مى تواند شما را بر دشمنان غالب گرداند. «انّ اللّه… قدیر»
مفسر تفسیر راهنما ذیل آیه مذکور نوشته شده است :
-خداوند مسلمانان عصر بعثت را به عفو گذشت از توطئه گران اهل کتاب فرا خواند.
-ضرورت کنترل احساسات در برخورد بادشمنان تا فراهم شدن شرایط لازم.
-بیان مقطعی بودن حکم عفو گذشت از توطئه گران دارای اهدافی است که از جمله آنها ایجاد زمینه پذیرش آن حکم است .زیرا مسلمانان اگر نمی دانستند که حکم مذکور موقتی است انتظار می رفت که آن حکم را درست نپندارند و از پذیرش آن سر باز بزنند.
-ندیده گرفتن توطئه دشمنان و گذشت کردن از آزارهایشان مرحله ای و تاکتیکی در مبارزه با آنهاست .

همچنین ببینید

پیکر شهید حسین پوربافرانی تشییع و در گلزار شهدای بافران آرام گرفت

پیکر پاک شهید حسین پوربافرانی که بعد از ۳۵ سال در جریان کاوش و تفحص …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.