معماری

نکته های قرآنی در باره امر به معروف و نهی از منکر۲۰

۲۰- همه اهل امر به معروف و نهی از منکر باشید
نکته کلیدی و مهم بحث امر به معروف و نهی از منکر این است که این فریضه باید در جامعه همگانی شود.
یعنی همه افراد جامعه باید برای اجرای این فریضه ، احساس تکلیف کنند ! زیرا اجرای این کار درجامعه به همه بهره می رساند و آحاد مردم را از مهلکه های سخت نجات می دهد.
برنامه ریزان و سیاست گزاران جامعه لازم است طوری برنامه ریزی و سیاست گزاری کنند که ساز و کا ر نظارت همگانی و امر به معروف و نهی از منکر فراگیر در جامعه بر قرار شود.
لازم است که امر به معروف و نهی از منکر در بین مردم وظیفه طرفینی تعریف شود بر همین اساس نیز عمل و اجرا گردد.
البته منظور ما از همگانی شدن امر به معروف ونهی ازمنکر تذکر زبانی مردم به هم همراه با تکریم و پرهیز از تحقیر است .
واضح است که فراتر از این حد ، مربوط به نهادهای نظارتی و حکومتی است که باید وارد شوند و با فرد خاطی برخورد نمایند .
خداوند سبحان در آیه سوم سوره عصر در باره لزوم توصیه طرفینی مردم به هم فرموده اند :
…وَتَوَاصَوْاْ بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْاْ بِالصَّبْرِ
… و یکدیگر را به حق و استقامت سفارش مى کنند.
مفسر تفسیر نور در این باره ذیل آیه مذکور نوشته است :
– به فکر خود بودن کافى نیست. مؤمن در فکر رشد و تعالى دیگران است. «تواصوا بالحقّ»
– سفارش به صبر به همان اندازه لازم است که سفارش به حق. «بالحقّ – بالصبر»
– ایمان بر عمل مقدم است، چنانکه خودسازى بر جامعه سازى مقدم است. «آمنوا و عملوا… و تواصوا»
– بدون ایمان و عمل و صالح و سفارش دیگران به حق و صبر، خسارت انسان بسیار بزرگ است. «لفى خسر» (نکره بودن «خُسر» و تنوین آن نشانه عظمت خسارت است.)
– اقامه ى حق به استقامت نیاز دارد. «تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر»
– جامعه زمانى اصلاح مى شود که همه مردم در امر به معروف و نهى از منکر مشارکت داشته باشند. هم پند دهند و هم پند بپذیرند. «تواصوا بالحقّ» (کلمه «تواصوا» براى کار طرفینى است)
– نجات از خسارت زمانى است که انسان در صدد انجام تمام کارهاى نیک باشد گرچه موفق به انجام آنها نشود. «عملوا الصالحات» (کلمه «الصالحات» به صورت جمع محلّى به الف و لام آمده است)
در تفسیر نمونه هم آمده است :
«تواصى به حق» یعنى دعوت همگانى و عمومى به سوى حق اشاره مى کند، تا همگان حق را از باطل به خوبى بشناسند و هرگز آن را فراموش نکنند، و در مسیر زندگى از آن منحرف نگردند.
«تَواصَوا» از ماده «تواصى» همان گونه که «راغب» در «مفردات» آورده، به معنى آن است که بعضى، بعض دیگر را سفارش کنند.
و «حق» به معنى «واقعیت» یا «مطابقت با واقعیت» است، در کتاب «وجوه قرآن»، دوازده معنى و مورد استعمال براى این کلمه در قرآن مجید ذکر شده است، مانند: خدا، قرآن، اسلام، توحید، عدل، صدق، آشکار بودن، واجب بودن و مانند اینها، ولى همه آنها به ریشه اى که در بالا گفتیم، باز مى گردد.
به هر حال، جمله «تَواصَوا بِالْحَقِّ» معنى بسیار وسیعى دارد که هم «امر به معروف و نهى از منکر» را شامل مى شود، و هم «تعلیم و ارشاد جاهل» و «تنبیه غافل» و «تشویق» و «تبلیغِ» ایمان و عمل صالح را.
بدیهى است، کسانى که یکدیگر را به حق سفارش مى کنند، خود باید طرفدار حق و عامل به آن باشند.

همچنین ببینید

پیکر شهید حسین پوربافرانی تشییع و در گلزار شهدای بافران آرام گرفت

پیکر پاک شهید حسین پوربافرانی که بعد از ۳۵ سال در جریان کاوش و تفحص …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.