معماری

نکته های قرآنی در باره امر به معروف و نهی از منکر۱۵

۱۵-امرین به معروف باید عامل به معروف باشند
کسانی که می خواهند دیگران را امر به معروف و نهی ازمنکر کنند ؛ خودشان باید عامل به معروف و مبرا از منکر باشند.
مقدمه این کار هم :شناخت معروف و منکر ، اعتقاد به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر و عمل به آن است .
اگر کسی بر این اساس به امر به معروف و نهی از منکر پرداخت ، حرفش موثر واقع می شود و تلاشش به نتیجه می رسد .
حقیقت این است که دیگران از رفتار ما بیشتر تاثیر می پذیرند تا از گفتارمان ،اگر مشاهده کنند که مابه آنچه امر می کنیم عمل می کنیم و از آنچه نهی می کنیم دوری می کنیم ،به توصیه های ما توجه می کنند وگرنه حرف مادرآنها اثر چندانی نخواهد داشت .
خداوند حکم در آیه ۴۴ سوره بقره در این باره فرموده اند:
أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنْسَوْنَ أَنفُسَکُمْ وَأَنتُمْ تَتْلُونَ الْکِتَبَ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ
آیا مردم را به نیکى دعوت کرده و خودتان را فراموش مى نمایید؟ با اینکه شما کتاب (آسمانى) را مى خوانید، آیا هیچ فکر نمى کنید؟
علامه مجلسی در بحار الانوار در این باره نوشته است : در روایات آمده است: دانشمندى که دیگران را به بهشت دعوت کند، ولى خودش اهل جهنّم باشد، بزرگترین وسخت ترین حسرتها را خواهد داشت. (۱)
در تفسیر نورالثقلین هم آمده است :
حقّ تلاوت، عمل است. امام صادق ع فرموده اند : «کونوا دعاه النّاس باعمالکم و لاتکونوا دعاهً بالسنتکم» با اعمال خودتان مردم را دعوت کنید، نه تنها با گفتار.

در تفسیرنور هم ذیل این آیه آمده است :
على ع نقل شده است که فرمود: سوگند که من شما را به کارى دعوت نمى کنم، مگر آنکه خودم پیشگام باشم و از کارى نهى نمى کنم مگر آنکه خودم قبل از شما آن را ترک کرده باشم. [۲] در نهج البلاغه آمده است: هر کس خود را امام دیگران قرار داد، ابتدا باید به تعلیم خود بپردازد. [۳] امام کاظم ع فرموده اند: «طوبى للعلماء بالفعل و ویل للعلماء بالقول» [۴] درود بر عالمانى که به گفته خود عمل مى کنند و واى بر عالمانى که فقط حرف مى زنند.
عالم بى عمل در قالب تمثیل
الف: در قرآن: عالم بى عمل، الاغى است که بار کتاب حمل مى کند، ولى خود از آن بهرهاى نمى برد. [۵] ب: در روایات:
* رسول خدا ص فرموده اند : عالم بى عمل، مثل چراغى است که خودش مى سوزد، ولى نورش به مردم مى رسد. [۶] * رسول خدا ص می فرمایند: عالم بى عمل، چون تیرانداز بدون کمان است. [۷] * عیسى ع فرموده است : عالم بى عمل، مثل چراغى است بر پشتبام که اتاقها تاریکاند. [۸] * على ع فرموده اند: عالم بى عمل، چون درخت بى ثمر وگنجى است که انفاق نشود. [۹] * امام صادق ع هم اظهارداشته اند : موعظه ى عالم بى عمل، چون باران بر روى سنگ است که در دلها نفوذ نمى کند. [۱۰] ج: در کلام اندیشمندان:
* عالم بى عمل:
گرسنهاى است روى گنج خوابیده.
تشنه اى است بر کنار آب و دریا.
طبیبى است که خود از درد مى نالد.
بیمارى است که دائماً نسخه درمان را مى خواند، ولى عمل نمى کند.
منافقى است که سخن و عملش یکى نیست.
پیکرى است بىروح.
– آمران به معروف، باید خود عامل به معروف باشند. «تأمرون الناس بالبرّ و تنسون انفسکم»
۲- اگر مقدّمات فراموشى را خود فراهم کرده باشیم، معذور نیستیم. عذر آن فراموشکارى پذیرفته است که بى تقصیر باشد. «تنسون، تتلون»
۳- تلاوت کتاب آسمانى کافى نیست، تعقّل لازم است. «تتلون الکتاب افلا تعقلون»
۴- خود فراموشى، نشانه ى بى خردى است. «افلا تعقلون»

——————————————————————————–
۱-بحار، ج۲، ص۳۷٫
۲- نهج البلاغه، خطبه ۱۷۵٫
۳- نهج البلاغه، حکمت۷۳٫
۴- بحار، ج۷۸، ص۲۹۹٫
۵- جمعه، ۵٫
۶- کنزالعمّال، ح ۲۹۱۰۹٫
۷-بحار، ج۱۰، ص ۱۰۰٫
۸-بحار، ج ۱۴، ص ۳۰۹٫
۹- غررالحکم.
۱۰- بحار، ج۲، ص ۳۹٫

همچنین ببینید

پیکر شهید حسین پوربافرانی تشییع و در گلزار شهدای بافران آرام گرفت

پیکر پاک شهید حسین پوربافرانی که بعد از ۳۵ سال در جریان کاوش و تفحص …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.