معماری

نکته های قرآنی در باره امر به معروف و نهی از منکر۱۴

۱۴- خدابه کارهای بد امر نمی کند
خداوند متعال که خیر محض و خوبی مطلق است ، محال است که امر به کار بد و ناشایست کند.
هر کس با هر عنوانی کار بدی را به حضرت حق نسبت دهد ، ناحق حرف زده است وبه خداوند سبحان ، تهمت زده است .
خداوند حکیم حق و مبدا و منبهع خوبی ها و خیرات و نیکی ها است و مبرا از بدی ها و کارهای بد است .
بنابر این هر کس به هر عنوانی کار بدی را که می کند به دستور خدا نسبت دهد دروغ گفته است و سخنش کذب محض است .
در آیه ۲۸ اعراف آمده است :
مفسر تفسیر نمونه ذیل این آیه نوشته است :
«خداوند هرگز به کارهاى زشت و قبیح فرمان نمى دهد» (قُلْ إِنَّاللّهَ لایَأْمُرُ بِالْفَحْشاءِ); زیرا حکم او از فرمان عقل جدا نیست.
دستور به فحشاء طبق صریح آیات قرآن، کار شیطان است نه کار خداوند، خداوند تنها به نیکى ها و خوبى ها فرمان مى دهد.(۱)
سپس با این جمله آیه ختم مى شود که: «آیا به خدا نسبت هائى مى دهید که نمى دانید»؟! (أَ تَقُولُونَ عَلَى اللّهِ ما لاتَعْلَمُونَ).
گر چه ظاهراً مناسب تر این بود که گفته شود: چرا چیزى که دروغ است و واقعیت ندارد را به خدا نسبت مى دهید؟ ولى به جاى آن فرموده است: چرا چیزى را که نمى دانید به خدا نسبت مى دهید؟
این در حقیقت براى آن است که: حداقل مطالبى که مورد قبول طرف است، مورد استناد واقع شود، و گفته شود: اگر شما به دروغ بودن این سخنان یقین ندارید، لااقل دلیلى هم بر اثبات آن ندارید، پس چرا بى دلیل تهمت مى زنید؟ و چیزى را که نمى دانید به خدا نسبت مى دهید؟!
در تفسیر نور هم آمده است :
زشتکاران از نیاکان خود تقلید مىکنند و شرک خود را به خدا نسبت مىدهند و مىگویند: «لو شاء اللّه ما أشرکنا» (۲)، «لو شاء اللّه ما عبدنا من دونه من شىء» (۳)این خواست خداوند بوده که ما مشرک شدهایم و مىپنداشتند چون خدا به آنان مهلت داده، پس یا راضى به فحشا و زشتىهاى آنان است و یا به آن فرمان داده است.
در این آیه، آنها ابتدا نیاکان خود را مطرح کردند، «وجدنا علیها آبائنا» سپس فرمان خدا را «واللّه امَرَنا بها»، شاید به این دلیل که کار نیاکان، نزد آنان مهمتر از فرمان خداست.
۱- توجیه گناه، بزرگتر از خود گناه و نشانه ى سلطه و نفوذ شیطان است. «اولیاء للّذین… قالوا وجدنا علیها آبائنا» چه توجیه اجتماعى (نیاکان) و چه توجیه مذهبى (امر خدا به زشتى ها).
۲- پایبندى به روش زشت و غلط نیاکان و بدعت در دین، نشانه ولایت شیطان و عدم ایمان است. «انّا جعلنا الشیاطین اولیاء للّذین… اذا فعلوا فاحشه قالوا وجدنا علیها آبائنا…»
۳- فساد و زشتى برخى اعمال، روشن و فطرى است. «فاحشه» («فاحشه» به گناهى گفته مى شود که قباحت و زشتى آن روشن باشد)
۴- گاهى انحرافات انسان، به نسل هاى بعدى منتقل مى شود و منحرفان، بار گناه نسلهاى آینده را نیز به دوش مى کشند. «وَجَدنا علیها آبائنا»
۵ – روش گذشتگان، همیشه ارزشمند نیست و تقلید نابجا از پیشینیان ممنوع است. «قالوا وجدنا علیها آبائنا»
۶- خداوند در هیچ زمانى به زشتى فرمان نمى دهد. «واللّه اَمرَنا… انّ اللّه لا یأمر» (پاسخ فعل ماضى را با فعل مضارع می دهد تا نشانه ى استمرار باشد)
——————
۱-ـ به سوره «بقره»، آیات ۲۶۸ و ۲۶۹ مراجعه فرمائید
۲-انعام، ۱۴۸
۳- نحل، ۳۵

همچنین ببینید

پیکر شهید حسین پوربافرانی تشییع و در گلزار شهدای بافران آرام گرفت

پیکر پاک شهید حسین پوربافرانی که بعد از ۳۵ سال در جریان کاوش و تفحص …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.